Konferencja Berkshire Hathaway – ile kosztuje wyjazd do Buffetta?

konferencja Berkshire Hathaway

Konferencja Berkshire Hathaway wydaje się być bardzo dużym wydatkiem. W końcu to podróż do USA na największą na świecie imprezę dla inwestorów. Ile naprawdę kosztuje wyjazd do Buffetta? Pokazujemy dokładne koszty podróży.

Kiedy kilka lat temu pierwszy raz oglądałem transmisję z walnego zgromadzenia Berkshire Hathaway. Wtedy nawet nie przypuszczałem, że kiedyś będę pisał podsumowanie kosztów takiego wyjazdu. W końcu to musi być potwornie droga impreza – lot do USA, hotele, imprezy towarzyszące… prawda?

Oczywiście sama konferencja Berkshire Hathaway jest bezpłatna, bo to bardzo rozbudowane walne zgromadzenie akcjonariuszy. Sama podróż wydawała mi się kiedyś relatywnie drogim wyjazdem, na który pewnie bym się nie zdecydował jako inwestor. Historia pokazała jak bardzo się myliłem – z czasem zmienia się punkt widzenia.

Koszty będę podawał zarówno w dolarach, jak i polskiej walucie z prostej przyczyny: część wydatków i tak musicie zapłacić w dolarach, więc czytając ten tekst np. za rok, musicie brać pod uwagę aktualny kurs waluty. Cały wpis też jest po to, aby każdy zainteresowany wyjazdem wiedział na co musi być gotowy, jeśli chce kiedyś odwiedzić Omaha i spotkanie akcjonariuszy BRK.

Śladami Warrena Buffetta

„Konferencja Berkshire Hathaway – ile kosztuje wyjazd do Buffetta?” to część cyklu Śladami Warrena Buffetta, w którym razem z Przemkiem Gerschmannem z Equity Magazine próbujemy rozłożyć na czynniki pierwsze wyrocznię z Omaha, analizując jego przeszłość, metody inwestycyjne, książki i historyczne transakcje.

Wszystkie teksty i video z tej serii znajdziecie na stronie projektu.

Zapraszam też na dedykowaną grupę, w której uczymy się inwestować metodami Buffetta.

Śladami Warrena Buffetta

Grupa na Facebooku

Śladami Warrena Buffetta – grupa do nauki inwestowania

Mało przejrzyste podatki

Jeśli byliście już kiedyś w USA, to wiecie zapewne do czego zmierza ten akapit. Możecie widzieć cenę 100 USD, ale do tego trzeba doliczyć różne podatki i cena do zapłacenia będzie od kilku do kilkunastu procent wyższa. Łatwo wpaść w taką pułapkę, gdy liczymy teoretyczne koszty, a nie te realnie poniesione.

I tak oto przykładowo hotel w Chicago rezerwowany przez Booking.com kosztował 114.40, ale dodatkowo doliczono mi 3 różne opłaty (np. podatek stanowy oraz miejski) i koszt finalny był o 20 dolarów wyższy. Warto o tym pamiętać planując wyjazd na konferencję Berkshire Hathaway (i właściwie każdy wyjazd do USA!).

Konferencja Berkshire Hathaway – akcje

Skoro konferencja Berkshire Hathaway to walne zgromadzenie, to jedyny warunek udziału to tak naprawdę posiadanie akcji, prawda? Teoretycznie tak. W praktyce jest trochę trudniej, bo jesteśmy polskimi inwestorami, a spółka jest amerykańska. Żeby wejść na konferencję, trzeba najpierw kupić chociaż jedną akcję firmy (klasy A lub B), a dopiero później uzyskać specjalny 12-cyfrowy numer do rejestracji i otrzymania wejściówek. Jeden akcjonariusz może dostać maksymalnie 4 wejściówki na walne (ludzie zabierają całe rodziny).

Dodatkowa sprawa to kolejka do biura z dokumentami na miejscu. Muszę pokazać dokumenty z biura maklerskiego oraz dokument tożsamości. Wtedy biuro Berkshire Hathaway jest w stanie dać mi wejściówkę już na miejscu. Trzeba doliczyć dodatkowy czas na oczekiwanie w kolejce.

konferencja Berkshire Hathaway dokumenty

Gdy poprosiłem polski dom maklerski o wystawienie dokumentów, spotkałem się najpierw ze zdziwieniem (kto przeprawia się przez ocean żeby pojechać na walne?!), a później dostałem odpowiedź. Musiałem wysłać oświadczenie, że można przekazać moje dane do Berkshire Hathaway oraz do zagranicznego domu maklerskiego, będącego partnerem tego polskiego. I teraz najlepsze:

Koszty rejestracji w walnym zgromadzeniu polskiego akcjonariusza spółki amerykańskiej wynoszą 75 EUR! Udział nie kosztuje nic, ale koszty rejestracji wynoszą kilkaset złotych – to opłata biura maklerskiego za procedurę.

Inny sposób to kupienie wejściówki bezpośrednio. Kiedyś na eBay było istne szaleństwo z kupowaniem wejściówek, a ludzie robili z tego niezły biznes – posiadali akcje po to, żeby raz do roku odsprzedać wejściówkę. Wtedy Warren Buffett zarządził wydawanie 4 wejściówek dla 1 akcjonariusza. W ten sposób można zabrać ze sobą rodzinę, przyjaciół i skończył się szalony handel.

Realny koszt jest podobny do wyrobienia sobie wejściówki przez biuro maklerskie – dostępne w sieci aukcje są w cenie koszt ok. 100-150 dolarów za dwie wejściówki plus koszt przesyłki oraz ewentualny VAT naliczony przy odprawie celnej.

Wariant z biurem maklerskim:

VAT w urzędzie celnym: ok. 100 PLN

konferencja Berkshire Hathaway transport

Konferencja Berkshire Hathaway – transport

Spędziliśmy sporo czasu na szukaniu, bo nie da się dolecieć bezpośrednio z Polski do Omaha. Nie dość, że to lot przez ocean i ponad 8 tys. km, to jeszcze Omaha leży w Nebrasce, więc właściwie w środku USA. W praktyce powinniśmy szukać sensownego połączenia do USA i tam przemieścić się lotem krajowym. I tutaj są największe koszty.

Sam Warren Buffett ostrzega, że w czasie dorocznego zlotu inwestorów, koszty lotów bywają astronomiczne i kupowanie lotów lokalnych (w szczególności na ostatnią chwilę) to bolesny wydatek dla portfela. Zaczęliśmy szukać 2 miesiące przed konferencją, więc nie było tam dużego wyprzedzenia. Po wielu godzinach sprawdzania różnych stron, doszliśmy do następujących wniosków:

Lecimy z Warszawy do Chicago bezpośrednio, tutaj mamy do dyspozycji połączenia LOT i w 9 godzin jesteśmy na amerykańskiej ziemi. Koszt takiego połączenia w obie strony to ok. 3000 PLN. Realnie mogliśmy polecieć o kilkaset złotych taniej, ale z przesiadką w Belgii lub w Danii, co oznaczało kilkaset złotych oszczędności, ale… w zamian za dodatkowych kilka godzin podróży i większe ryzyko utraty bagażu oraz opóźnienia.

Konferencja Berkshire Hathaway to jednak Omaha i trzeba się dostać tam z Chicago. Po kolejnych poszukiwaniach i skreśleniu wielu możliwości lotów za kolejnych kilka tysięcy złotych, wybór padł na autokar. Lot z Chicago do Omaha to kilkaset złotych i niecałe 2 godziny podróży, jednak w czasie trwania konferencji ceny sięgały 2-3 tysięcy złotych i autentycznie rosły z każdym tygodniem.

Różnica w cenach jest porażająca. Autokar dla dorosłej osoby kosztuje 60 dolarów! We dwóch zapłaciliśmy po 125 dolarów (5 dolarów opłaty administracyjnej za zakup przez Internet) za kolejnych 9 godzin podróży. Koszt na dwóch to równe 250 dolarów.

Lot: 3 032,90 PLN
Autokary: 125 USD

konferencja Berkshire Hathaway Omaha

Konferencja Berkshire Hathaway: hotele

Oprócz samej podróży, zakwaterowanie jest największym kosztem całej wyprawy. Zasady rezerwacji hoteli są bardzo proste:

Im bliżej centrum kongresowego Omaha – tym drożej.
Im dłużej czekacie z rezerwacją hotelu – tym drożej.

Warto dobrze rozważyć różne opcje, bo jak pokazuje kolejny akapit, przejazd Uberem z hotelu na konferencję może wynieść Was kilka dolarów, a oszczędności na hotelu dalej od centrum będą dużo większe.

Korzystaliśmy ostatecznie z 3 hoteli:

• Chicago – 1 noc w Congress Plaza Hotel (przylecieliśmy do USA wieczorem, a następnego dnia rano mieliśmy autokar do Omaha). Koszt noclegu bez śniadania 114,40 USD, ale z podatkami i opłatami faktycznie zapłaciliśmy 134 USD
  • Omaha – 1 noc w hotelu bliżej centrum Omaha. Chcieliśmy zaraz po podróży pójść do hotelu i odpocząć zamiast jechać całe miasto, więc wybraliśmy na początek hotel bliżej przystanku.
    Koszt noclegu bez śniadania: 75 USD
  • Omaha – docelowy hotel to Quality Inn & Suites. Tam zrobiliśmy bazę wypadową na konferencję Berkshire Hathaway. Tu wykupiliśmy już 4 noclegi ze śniadaniami. Kosztowały nas one 760 USD plus dodatkowe opłaty, czyli finalnie 862 USD

Łącznie na hotele wydaliśmy 1071 USD

Pamiętajcie jeszcze, że hotele biorą kaucję od gości – w naszym przypadku były to kwoty od kilkudziesięciu do 100 dolarów. Pieniądze są zwracane na koniec pobytu (jeśli gotówka) lub do 14 dni od wymeldowania (jeśli karta).

konferencja Berkshire Hathaway hotele

Jeśli miałbym polecić lokalizację w Omaha, to Quality Inn & Suites był strzałem w dziesiątkę, jeśli skorzystacie z Ubera lub wynajmiecie auto. Jest zaraz za mostem, więc z centrum Omaha dostaniecie się tu dosłownie w 5 min i zapłacicie kilka dolarów. Obok jest wielki sklep na stacji benzynowej oraz kilka restauracji (no dobra, fast-foodów). Od razu na recepcji zobaczyliśmy dokładny plan konferencji Berkshire Hathaway, darmową kawę i informację o przyspieszonych śniadaniach – tylko w czasie konferencji śniadania są serwowane już od 5 rano.

Przejazdy po Omaha

Wiele osób przyjeżdżając do USA od razu wypożycza auto – w końcu mamy tam tanią benzynę, potężną infrastrukturę, a z komunikacją miejską bywa bardzo różnie. W Omaha zrozumieliśmy to już pierwszego dnia, bo ulice są gigantyczne, a krótki spacer zamienia się w niezłą wyprawę ze względu na odległości. Samochód to dobre rozwiązanie, ale żeby od razu wypożyczać…

konferencja Berkshire Hathaway centrum

Ze względu na problem z parkingami na terenie centrum kongresowego, gdzie ma miejsce konferencja Berkshire Hathaway oraz tego samego problemu przy innych obiektach, gdzie odbywają się imprezy towarzyszące, uznaliśmy, że nie ma sensu przyjeżdżać swoim autem i powiększać rachunku o koszty parkowania. Postawiliśmy na Ubera!

konferencja Berkshire Hathaway uber

Razem wydaliśmy na wszystkie przejazdy w Omaha 135 dolarów. Czy to dużo? Jeśli dodatkowo podzielimy koszt na dwóch, wychodzi niecałe 70 dolarów na osobę. Jeździliśmy na konferencję i z powrotem (ok. 11 km), pojechaliśmy na piknik inwestorów na jedną stronę miasta i na ping-ponga z Billem Gatesem u jubilera Borhseims na przeciwny końcu miasta. Generalnie zrobiliśmy naprawdę sporo kilometrów po Omaha, nigdy nie martwiliśmy się o parking i mamy wszystkie koszty elegancko policzone w aplikacji.

Dodatkowo musimy doliczyć 10 dolarów na metro w Chicago – to idealny środek transportu z lotniska do hotelu. Metro jest na terenie lotniska i niebieską linią można przejechać pokaźny kawał miasta za jedyne 5 dolarów. Hotel był bardzo blisko metra, więc cały transport w Chicago to zaledwie 10 dolarów.

Koszty transportu w Chicago: 10 USD
Koszty transportu w Omaha: 135 USD

Niezbędne wydatki w USA

Internet30 dolarów kosztuje zestaw T-mobile dla turystów. Jest tam pakiet 2 gigabajtów Internetu plus minuty i smsy na numery w USA. Tak naprawdę chodzi oczywiście o niezbędny Internet, który umożliwi nam korzystanie online ze stron, Ubera, serwisów społecznościowych itp. Koszty zużycia danych w polskich sieciach są absolutnie nieopłacalne, lepiej szybko zaopatrzyć się w zestaw, który spokojnie wystarczy na kilka dni w USA.

Ubezpieczenie – Oby nigdy się nie przydało, ale biorąc pod uwagę ile kosztuje służba zdrowia w USA, nie zaryzykowałbym absolutnie wyjazdu do USA bez polisy. Wybrałem polisę przez rankomat, ostatecznie padło na AXA Assistance, który uwzględniał też dodatkowe uprawianie sportu w czasie wakacji (5 km przebiegłem jakby nie patrzeć…). Ubezpieczenie na tydzień kosztowało 121 PLN

Wiza – nie napisałem tego wcześniej, bo wydawało mi się to oczywiste, ale jeśli jedziecie do USA po raz pierwszy, to trzeba ten koszt uwzględnić. Nie jest on mały – sama opłata to aktualnie 592 PLN.

konferencja Berkshire Hathaway Gorats

Ulubiona restauracja Buffetta

Kultowym dla inwestorów obiektem jest restauracja Gorat’s, w której Warren Buffett jada obiady. Konferencja Berkshire Hathaway kończy się uroczystym obiadem managerów Buffetta właśnie w tym miejscu – wśród gości jest m.in. Bill Gates.

To obowiązkowy punkt w Omaha, jeśli chcecie zobaczyć jak na co dzień żyje najbogatszy inwestor na świecie. Można zamówić jego ulubiony stek i deser – wszystko dokładnie tak, jak zawsze zamawia Warren Buffett.

Tak wygląda stek, natomiast poniżej jest rachunek za obiad: 56 USD

konferencja Berkshire Hathaway obiad gorats

konferencja Berkshire Hathaway paragon

Jeśli mówimy o jedzeniu, to od razu zaznaczę, że jest najdroższy posiłek z całej wycieczki do Omaha. Jak to w USA, w Omaha dominuje mocno fast-foodowe jedzenie i nawet w przyzwoicie wyglądające restauracji główne potrawy to pizza i burger. Za 10-15 dolarów dorosła osoba naje się tak, że będzie jej ciężko wstać z krzesła. Więcej zapłacimy za zdrowsze, restauracyjne posiłki. Ta zasada niestety obowiązuje w większości lokali w USA: fast-foody są zdecydowanie tańsze.

Co dwóch inwestorów to nie jeden

Nie mam wątpliwości, że wyprawa do Omaha w pojedynkę byłaby gigantycznym wyzwaniem. Po sprawdzeniu w praktyce jak wygląda Konferencja Berkshire Hathaway, mogę śmiało powiedzieć, że pojechanie tam co najmniej we 2 osoby ułatwia logistykę.

• Jedna osoba pilnuje rzeczy, gdy druga gdzieś idzie.
    • Koszty transportu miejskiego rozkładają się łatwo (Uber, wynajem auta).
    • Koszty pokoju hotelowego rozkładają się na dwóch.
    • Jedna osoba zajmuje miejsce w kolejce, druga może gdziekolwiek się ruszyć

Mógłby tak wymieniać i wymieniać, konferencja Berkshire Hathaway to większe wyzwanie logistyczne, jeśli lecimy samemu.

konferencja Baerkshire Hathaway spotkanie

Konferencja Berkshire Hathaway: podsumowanie

Podsumujmy ile faktycznie kosztowała podróż do Omaha i cały udział w konferencji – policzę w PLN i w zaokrągleniu żeby było łatwiej:

Lot ok 3.000 PLN
Dokumenty w biurze maklerskim – ok. 400 PLN
Zakup jednej akcji B – 800 PLN
Wiza ok. 600 PLN
Autokary – 450 PLN
Metro – 40 PLN
Hotele na 1 osobę – 1900 PLN (ok. 3.800 łącznie)
Uber na 1 osobę – 250 PLN
Ubezpieczneie – 120 PLN
Gorat’s – 200 PLN
Wyżywienie i inne wydatki – ok. 200 PLN dziennie

*Dodatkowa atrakcja: bieg Invest in yourself 5K –  52.99 USD (dostajecie koszulkę oraz medal, jeśli dobiegniecie do mety)

Liczyliśmy ile kosztowała nas konferencja Berkshire Hathaway i zamknęliśmy się we dwóch w kwocie 16 tys. zł. Mówię o sporym zaokrągleniu, bo np. Przemek nie miał wizy, a ja już miałem, każdy z nas kupował jakieś gadżety i pamiątki (znalazłem komiksy na wyprzedaży!), ale średnio podróż kosztowała nas ok. 8000 PLN na osobę.

Można taką podróż zorganizować dużo drożej (wystarczą lepsze hotele i lot do Omaha).

Można zorganizować ją też nieco taniej – loty do USA można znaleźć nawet za 1200 PLN, pod warunkiem, że mamy wcześniej solidne wyprzedzeniem. Można też nie kupować gadżetów ;)

Pamiętajcie też o możliwościach wrzucenia takiej podróży w koszty, o ile jest ona związana z prowadzoną przez Was działalnością. Blog i YouTube to moje „miejsca pracy” i część wydatków z tego wyjazdu będę w maju rozliczał jako koszty firmowe, co pozwoli mi na zapłacenie mniejszego podatku.

Jeśli marzy się komuś konferencja Berkshire Hathaway za rok, to warto już powoli planować – data spotkania w 2019 roku jest już znana, więc nic nie stoi na przeszkodzie zacząć planować swój wyjazd do Omaha.

10 lat temu powiedziałbym, że to bez sensu – wydać taką kwotę na udział w konferencji, z której większość jest transmitowana online. Dzisiaj uważam, że to była dobra inwestycja z perspektywy inwestora i blogera, a wydana kwota zwróci się z nawiązką w najbliższych latach.

Jeśli macie jakieś pytania, to śmiało piszcie w komentarzach!

Picture of Tomek Jaroszek

Tomek Jaroszek

Jednoosobowa redakcja bloga Doradca.tv :)

Podobał Ci się tekst? Podziel się nim!